Ahad, Julai 08, 2007

Kenduri Tahlil

Majlis tahlil atau kenduri arwah adalah satu amalan yang telah lama diamalkan oleh masyarakat kita, dari kalangan ulama sehinggalah orang awam Kalangan bawahan maupun atasan, majoritinya (majoriti 2/3 atau lebih ni, bukan simple majority) bertahlil dan mengadakan majlis-majlis tahlil dan kenduri arwah. Lihat sahaja gambar Pak Lah sedang bertahlil. Oleh itu, jika amalan-amalan sebegini diserang dengan bom "bid`ah", "haram", "karut", "menyalahi sunnah", maka pasti akan menimbulkan reaksi di mana pelakunya akan bangkit membela dan tidak mustahil menyerang balas pihak yang pertama tadi. Hasilnya ukhuwwah dan persatuan umat menjadi renggang dan longgar, dan mungkin wajah-wajah berpalingan antara satu dengan yang lain. Kenapa tidak perkara-perkara yang boleh dikategorikan sebagai khilafiyyah seperti tahlil ini dibiarkan sahaja dan diterima dengan berlapang dada, tanpa perlu dikritik dan dicemoh, apatah lagi dibid`ahharamkan.

Zainuddin Fananie MA dan Atiqo Sabardila MA yang merupakan dosen Universitas Muhammadiyah Surakarta dalam sebuah penelitian ilmiah berjodol "Sumber Konflik Masyarakat Muslim NU - Muhammadiyah: Perspektif Keberterimaan Tahlil", yang diterbitkan oleh Universitas Muhammadiyah Surakarta, antara lain membuat kesimpulan seperti berikut:-

.....Tahlil merupakan bagian yang tidak dapat dipisahkan dalam kehidupan keagamaan. Di samping itu tahlil juga merupakan salah satu alat mediasi (perantara) yang paling memenuhi syarat yang bisa dipakai sebagai media komunikasi keagamaan dan pemersatu umat. Hal itu didasarkan oleh beberapa kenyataan sebagai berikut:-
  1. secara historis, keberadaan tahlil di Indonesia sudah ada jauh sebelum munculnya berbagai organisasi keagamaan, baik yang mendukung tahlil ataupun yang menolaknya. Pada mulanya, tradisi yang sarat dengan warna tasawwuf ini dilakukan di pesantren dan kraton, namun kemudian lambat laun dapat diterima dan diamalkan oleh seluruh masyarakat Indonesia sehingga menjadi tradisi keagamaan yang tidak dapat dipisahkan dalam kehidupan masyarakat.
  2. munculnya konflik keberterimaan tahlil oleh berbagai kelompok yang menolaknya, sebenarnya hanya terjadi pada tingkat elit kelompok tersebut. Sementara di tingkat bawah, tradisi tahlil ini tetap dilakukan tidak hanya massa organisasi yang membolehkan tahlil, tapi juga anggota organisasi yang membid`ahkan tahlil.
  3. tahlil merupakan sebuah tradisi yang memiliki dimensi ketuhanan (hablun minallah) yang mampu memberikan kesiraman rohani, ketenangan,kesejukan hati dan peningkatan keimanan, sekaligus juga memiliki dimensi sosial (hablum minannas) yang mampu menumbuhkan rasa persaudaraan, persatuan dan kebersamaan. Keyakinan seperti itu jelas-jelas diungkapkan oleh masyarakat muslim dari berbagai golongan baik kaum konservatif, modernis dan abangan.
  4. tahlil adalah persoalan khilafiyah sehingga seharusnya tidak menjadi penghalang akan kebersamaan dan persatuan dan kebersamaan umat Islam terutama untuk menegakkan Ukhuwwah Islamiyah.
Wajar pihak-pihak yang suka menimbulkan perkara-perkara khilafiyyah merenungi hasil penelitian di atas. Jika setiap pihak berlapang dada dengan isu-isu khilafiyyah, apatah lagi terhadap amalan-amalan yang telah menjadi amalan majoriti umat zaman-berzaman, nescaya persatuan dan kesatuan umat pasti dapat dijaga dan diperkukuhkan. Tetapi sikap suka membangkitkan isu-isu khilafiyyah seperti tahlil dengan nada menghukum, mencemoh dan membid`ah pasti membangkitkan rasa tidak puas hati pihak majoriti yang beramal dengannya serta satu reaksi membela dan menyerang balas akan terjadi. Malangnya, hingga kini puak yang suka menimbulkan isu-isu khilafiyyah ini masih belum insaf dan terus dengan agenda mereka untuk menimbul serta menyerang perkara-perkara khilafiyyah tersebut. Bahkan kebiadapan mereka sampai ke kemuncak apabila hero mereka yang kat Perlis dengan lantang memperlekeh dan menghina para ulama yang muktabar, bahkan Imam asy-Syafi`i pun tidak terlepas dari kebiadapan mereka. Jika ini berterusan, maka jika timbul reaksi dan tindak balas pihak yang berpegang dengan para ulama tersebut, jangan salahkan orang lain selain pihak yang mula menimbulkan isu khilafiyyah ini. Kita Sunniyyun Syafi`iyyun sentiasa berlapang dada, tapi tidak bermakna kita akan membiarkan para ulama kita diperlekehkan. Wahai Sunniyyun Syafi`iyyun, pelajarilah sejarah dan jangan biarkan pisang berbuah dua kali, jangan biarkan pihak - pihak itu mengambil kesempatan atas tasamuh dan husnudz dzan kita.


Tiada ulasan: